Pazarlama ve Reklamda Ön Plana Çıkan İsim: Leo Burnett
Burnett isimli ajansın sahibi ve kurucusu olan Leo Burnett, 21 Ekim 1891 yılında Michigan'da dünyaya geldi. 7 Haziran 1971'de vefat etti. 20. yüzyıla damgasını vuran isimleri derleyen Time'da 100 isim arasında yer alır. Özellikle reklamcılığın değişmesinde ve şekillenmesinde önemli bir katkısı olmuştur. Leo, Burnett'i kurmadan önce 1935 yılına kadar birçok farklı ajansta çalıştı. 1935 yılında kurduğu şirketi, başta özellikle Büyük Buhran'a denk geldiği için pek ilgi göremese de sonrasında yaptığı başarılı kampanyalarla dikkatleri üzerine çekti.
Leo Burnett'in ön plana çıkması Philip Morris ile anlaşmasıyla başlar. Marlboro reklamlarından tanımaya başladığımız Burnett, şirketini kurduğu dönemde 50 bin dolar borç edinmişti. O dönem için büyük bir yatırım olan bu miktar, günümüzde reklam dünyasının değişmesini ve gelişmesini sağlayan ilk adımları atmıştı. Gerek reklam yazarlığı gerekse reklamdaki görseller için büyük ilkler yaşanan o dönemde, müşteri kavramı ve müşteriyi anlamak üzerine yoğunlaşmaları başlatan ilk isim oldu.
Bugün hâlâ reklam üzerine bilgilerin paylaşıldığı derslerde söylenen yaratıcılığın bilinen iki şeyi daha önce denemediğiniz şekilde birbirlerine bağlanması söylemini ortaya çıkaran isimdir. Günümüzde bu söze iki klişe şey şeklinde düşünülerek bakılır. Bunların bağlanmasıyla reklamın başarılı olacağı konuşulur. Burnett'in dikkat çektiği bir nokta da en önemli şeyin müşteriyi anlamak ve onun ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik kararlar vermek olduğudur.
Sanılanın aksine reklam, hiç bilinmeyen bir şeyden ortaya çıkmaz Burnett'e göre. Aksine var olan şeylerin nasıl söylenmesi gerektiğine dair yollar aranmasıyla ortaya konulur. Ne kadar farklı yol bulunursa yaratıcılık ve farklılık da o derece artar. Asıl hedefin halk olduğunu vurgulayan Burnett, herkesin anlayabileceği, zor olmayan içeriklerin yapılmasıyla satışta artış kaydedileceğine dikkat çeker.
Leo Burnett ajansını, günümüzde reklam piyasasına en fazla yatırım yapan Samsung Galaxy ile duyuyoruz. Yapılan bir sosyal deneyle insanın yaşamında önemli bir yer edinen telefonun iç görüyü geliştirme çabasını anlatan PR alanında reklamı ön plana çıkaran ajans olarak önemli bir gelişmeyi kaydettiğini vurgulamak gerekir.
Burnett, insanların duygularını suistimal edilmediği sürece diğerleriyle iletişimde kalmakta güçlük olmadığını belirtir. Minimalistlikle bilinen bu isim, gösterişten kaçınır ve sadelikten yanadır. Özellikle reklamlarda kadınların meta amacı görmesine ve aşırı güzellik algısının sürekli empoze edilmesine karşı çıkarak reklamlarında sıradan insanlara özellikle yer verir.
Burnett'in diğer başarılı reklamları arasında Tony the Tiger, McDonald's, Procter and Gamble ve Heinz gibi markalar da vardır. Bu markaların başarısında ve bugün karşımıza çıkan birçok reklamda bu isim ya da bu isimden alınan ilham vardır. 1935'ten beri çizgisinden sapmamış, gerçek bir reklam ajansıdır.