Lacoste Nasıl Kuruldu?
Yazar : Marka Fikirleri Editör
Lacoste dünyanın başarılı markalarından biridir. Polo tişört denince ilk akla gelen markalardan biridir. Kendine özgü tarzı ile ikonik bir marka haline gelmiştir.
Kurucusu eski bir tenisçi olan Renee Lacoste’tur.
Rene Lacoste 1904 yılında doğmuştur. Babası ile İngiltere’ye gitmişti. Babası bir iş insanıydı.
Lacoste İngiltere’de 15 yaşından itibaren tenis oynamaya başlamıştır. Başarılı bir tenisçi olmuş, birçok başarıya imza atmıştır.
Wimbledon, Roland Garros gibi dünyaca ünlü tenis turnuvalarını kazanmıştır. Lacoste’un tenis oynadığı dönemlerde tenisçiler şu anki gibi rahat kıyafetler giymiyorlardı. Tenis oynarken uzun gömlek, kravat ve pantolon giyiliyordu. Tenisin rahat kıyafetlerle oynanmaması Rene Lacoste’u rahatsız etmiştir.
Bir gün arkadaşı Marquis’in polo gömlek giydiğini görmüştür. Bu tür kıyafetlerin tenis sırasında da giyilebileceğini düşündü. Ve İlk olarak 1926 da tenis sırasında polo gömlekler giymeye başlamıştır.
1926 -1929 döneminde üst üste başarılar kazanması, kıyafetlerinin de ilgi çekmesini sağlamıştır. Aynı zamanda pamuklu kumaşı, teri emen yapısı ile tenisçilerin ilgisini çekmiştir. Daha fazla tenisçinin polo gömlekler giymesini sağlamıştır.
1929 yılında birçok başarı kazandıktan sonra solunum yollarında yaşadığı sorunlardan dolayı tenisi bırakmak zorunda kalmıştır.
Lacoste Logosu Nereden Geliyor?
Lacoste markası 1933 yılında Rene Lacoste ve Fransız Tekstilci Andre Gillier tarafından kurulmuştur. Andre Gillier o dönemin önemli tekstilcilerinden biridir.
Lacoste markası ile timsah logosu özdeşleşmiştir. Bunun nedeni nedir?
Rene Lacoste’un tenis oynama stili birçok tenis yorumcusu tarafından timsaha benzetilmiştir. Baskılı oynaması , etkili atakları ve dirençli yapısı onun oyun stilinin timsaha benzetilmesine neden olmuştur. Markanın logosunun timsah ile özdeşlemesinde bu durum önemli bir neden olarak görülmektedir.
Lacoste logosunu Rene Lacoste’un yakın arkadaşı Robert George tasarlamıştır.
Lacoste’un kendine özgü tarzı Andre Gillier in desteği ile olmuştur. Rene Lacoste’un isteği ile özel bir terzi aracılığıyla kısa kollu ve 3 düğmeli olarak tasarlanmıştır.
Daha sonra marka golf oyuncuları arasında da popüler hale gelmiştir. Lacoste, golf oyuncuları için özel koleksiyonlar üretmiştir.
Lacoste Nasıl Büyüdü?
Lacoste’un büyümesinde 1951 kritik tarihlerden biridir. 1951 ‘de Amerika lisans hakları Amerikalı üretici İzod’a verilmiştir. Ve bu marka İzod Lacoste adıyla tişörtler üretmeye başlamıştır. Amerika’da markanın bilinirliği artmaya başlamıştır. Bu yıllarda aynı zamanda farklı renklerde tişört ve gömleklerin de üretilmesine hız verilmiştir.
Şirketin büyümesini hızlandıran kişi ise Rene Lacoste’un oğlu Bernard Lacoste’tur. 1963 yılında şirketin başına geçmiştir. Ve şirketin bilinilirliğinin artması için reklam kampanyaları yapılmıştır.
Özellikle Amerika’ya ihracat çalışmaları yoğunlaşmıştır.
Lacoste ürünleri 1960 yıllarda ağırlıklı olarak Brooks Brothers mağazalarında satılıyordu. Daha sonra daha fazla noktada tüketicilere ulaşmaya başlamıştır.
Lacoste asıl patlamayı 1970-1990 yılları arasında yapmıştır. Lacoste’un tişörtleri popüler hale gelmiştir. Ünlü isimler tarafından beğenilen ve tercih edilen bir marka haline gelmiştir.
Lacoste’un timsah logosu bir statü simgesi olarak görülmeye başlanmıştır. Timsah logosuna özel önem verilmeye başlanmıştır. Bu simgeye sahip olan tişörtler daha kalitelidir şeklinde bir algı oluşmaya başlamıştır.
Amerika’da kolejli öğrencilerin özel üniforması gibi olmuştur. Bu insanlar arasında çok tercih edilen bir marka olmuş ve sembol haline gelmiştir.Bu durum oluşmasında, o dönemdeki birçok ünlünün de Lacoste tişörtler giymesi etkili olmuştur. Bu durumu Apple’ın iPod örneğiyle benzetebiliriz. iPod’da ilk piyasaya çıktığında birçok ünlü isim iPod kullanmaya başlamıştır. Bu durum hızla yayılmasına neden olmuştur.
Bu dönemde Lacoste, ürün gamını da büyütmüştür. Gözlük, saat, parfüm ve ayakkabı gibi birçok ürün grubunda ürünler üretmeye başlamıştır.
Lacoste, 1993 yılında Amerikalı üretici İzod ile yollarını ayırmıştır.
Rene Lacoste ile 1996 yılında 92 yaşında hayatını kaybetmiştir.
2000’den Sonra Lacoste
Lacoste 2000 yılından sonra ürün tarzında belirli değişiklikler yapmıştır. Bunun nedeni ise, o dönem işe alınan tasarımcı Christophe Lemaire adlı tasarımcıdır. Lemaire, Lacoste’u spor giyim markası olmanın ötesine taşımıştır. Yenilikçi ürünler tasarlamış, bazı ürünlerde revizyonlar yapmıştır. Markanın etki gücünü arttıran unsurlardan birisi haline gelmiştir.
Lacoste yenilikçi ve inovatif ürünleri ile dikkat çeken bir marka olmuştur. Aşağıdaki video da görebileceğimiz gibi kendine has bir tarzı olan marka olarak ön plana çıkmıştır.
Şirketin başındaki Bernard Lacoste ise 2005 yılında önemli bir rahatsızlık geçirmiştir. Şirket yönetimini kardeşine bırakmıştır. 2006 yılında ise hayatını kaybetmiştir.
2006 yılında Lacoste Vakfı kurulmuştur. Çocukların ve gençlerin spor yapmasını teşvik eden çalışmalar yapan bir vakıftır.
2006-2012 arasında Lacoste ailesinin içinde bazı çekişmeler yaşanmaya başlamıştır. Aile üyeleri arasında anlaşmazlıklar artmaya başlamıştır. Bu durum şirketin etkisinin azalmasına neden olmuştur.
2012 yılına geldiğimizde ise aile üyelerinden bazıları Lacoste hisselerini satmak istemişlerdir.
Lacoste’un çoğunluk hisseleri 2012 yılında İsviçreli Maus Frenes tekstil şirketine satılmıştır.
Lacoste şu an 120 ülkede satılan ve 6.000 çalışanı olan 1500’ün üzerinde mağazası olan önemli markalardan biridir.
Lacoste Djokovic İşbirliği
Novak Djokovic şu anda Dünyanın 1 numaralı tenisçisidir. Marka 2017 yılında Djokovic ile anlaşma imzalamıştır. Ve markanın yüzü olmasını sağlamıştır. Bu işbirliği çeşitli reklam kampanyaları ile desteklenmiştir.
Ayrıca marka Djokovic koleksiyonu üreterek satışa sunmuştur. Novak Djokovic marka ile olan anlaşmasından yıllık 8 milyon euro kazanmaktadır.
Lacoste’un Başarılı Olmasını Sağlayan Unsurlar Nelerdi?
1.Tutku
Lacoste’un kurucusu aslında bir tekstil markası kurmak için yola çıkmamıştır. Kendisi ve çevresindeki tenisçilere fayda sağlayacak bir tarz geliştirmiştir. Tenise olan tutkusu ve bu alandaki başarısı, bu tarzın dikkat çekici hale gelmesini sağlamıştır. Bu durumu Nike’ın öyküsünde de görüyoruz. Nike’ın kurucusu Phill Knight bir koşucudur. Dünya çapında bir markanın doğuşu koşu yaparken daha iyi ayakkabılara duyulan ihtiyaç ile başlamıştır. ( Bu konu ile ilgili Nike nasıl kuruldu? yazımızı okuyabilirsiniz. )
Kurucusu Rene Lacoste, markasının itibarını korumak için de çok çaba sarf etmiştir. Oğlu Micheal Lacoste bir röportajında “Babam için en önemli konu adı ve timsahıydı. ”
2.Yurtdışına Açılması
Lacoste, 1951 de yaptığı akıllı bir ortaklıkla yurt dışına açılmıştır. Amerika pazarına girmesi ve buraya ihracat yapmaya başlaması markanın büyümesinde en önemli faktörlerden biri olmuştur. Bu şekilde daha geniş bir pazara girerek dikkat çekmeye başlamıştır.
Aynı zamanda bu süreçte Bernard Lacoste’un önemli bir payı vardır. Şirketin vizyonunun açılmasına ve geniş coğrafyalara açılmasını katkı sağlamıştır. Bernard Lacoste, ihracat dışında markanın bilinirliğini artırması için yaptığı reklam kampanyaları ile de markanın büyümesine önemli katkılar sağlamıştır.
3.Kendine Has Bir Tarzı Olması
Lacoste’un ürünlerini incelediğinizde kendine has bir tarzı olduğunu görüyorsunuz. Amerika’da özellikle kolejdekilerin bu markayı sahiplenmesi bu markanın bir statü sembolü gibi görünmesine neden olmuştur. O dönemde belirli bir kesimin giyim markası olarak ön plana çıkmıştır.
Bu sayede aslında güçlü bir kalite imajı da oluşturmuştur. Genele ulaşan bir markadan çok, timsah amblemi ile lüks bir marka algısı oluşturmuştur. Timsah bir dönem lüks ve kalitenin işareti olarak algılanmıştır.
4. Sponsorluklar
Lacoste’un başarı kazanmasında en önemli faktörlerden biri de doğru zamanda doğru yerde olmasıdır. Wimbledon, Roland Garros gibi önemli tenis turnuvalarına sponsor olarak bilinirliğini arttırmış. Bu şekilde saygın sponsorluklar, aynı zamanda marka algısının yukarı çıkmasına katkı sağlamıştır.
Ayrıca önemli tenis oyuncularına da sponsor olarak, onların etkisi ile önemli görünürlük rakamlarına ulaşan bir marka olarak dikkat çekmiştir.
5. Başarılı İşbirlikleri
Lacoste’un başarılı olmasında önemli nedenlerden biri de yaptığı işbirlikleridir. Her ürünü kendisi üretmeye çalışmamıştır. Marka bilinirliğine yatırım yapılmış, kendi alanlarında iyi markalarla işbirliğine giderek ürün gamının genişletilmesi sağlanmıştır.
Devanley markası ile giyim ürünlerinin geliştirilmesi konusunda çalışmalar yapılmıştır. Ayakkabı ürünlerinde Pentland, gözlükler de Chartment markası ile yapılan anlaşmalar markanın etki gücünü arttıran önemli unsurlardan biri olarak dikkat çekmiştir.
HABER KAYNAĞI: Marka Fikirleri - Marka Fikirleri Editörü